ما برای شما مسیری را می سازیم که موفقیت برای شما اجتناب ناپذیر باشد.
بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مداوم برای جذب و حفظ مخاطب – مخاطبی که از پیش مشخص و تعریف شده است – تمرکز دارد و در نهایت منجر به اقدامات سودآور مشتری محور خواهد شد.
برای درک موفقیت کمپین محتوای خود و افزایش اثربخشی آن، باید نتایج آن را پیگیری کنید. شما باید اقدامات خود را در حین برنامه ریزی استراتژی محتوا و قبل از شروع کمپین محتوای خود تعریف کنید. فعالیت های لازم برای ردیابی اثربخشی محتوای شما بستگی به هدف استراتژی محتوای شما دارد.
هر برند موفق یک هدف قدرتمند دارد و شما هم باید چنین هدفی داشته باشید. این هدف همان چیزی است که موجب میشود روزانه از خواب بیدار شوید. عرضهی محصول یا خدمتتان برای رسیدن به همان هدف است.
چهار پرسش را در زمان تعریف هدف برند از خودتان بپرسید:
اساس برندینگ موفق تعیین مخاطب هدف و تمرکز روی آنهاست. یادتان باشد شما نمیتوانید مطابق میل همه رفتار کنید، بنابراین مخاطبتان را خاص کنید و او را راضی نگه دارید.
این نکته را در نظر داشته باشید که تمرکز بر مخاطبان هدف خاص میتواند یک مزیت رقابتی باشد. این مسئله تضمین میکند که پیام برندتان به شفافترین شکل ممکن به مخاطبین هدف برسد.
شناسایی درست مخاطبِ هدف اقدامی است که میتواند علاوه بر اینکه موفقیت برندینگ شما را تضمین کند، برای برنامههای احتمالی بازاریابی شما بسیار مفید باشد.
تیم ما از مجموعه ای از متخصصان حوزه کسب و کارهای آنلاین تشکیل شده است.
اعضای این تیم فعالیت در حوزه کسب و کارهای آنلاین را با علاقه شخصی و به صورت کاملاً حرفه ای دنبال می کنند.
شرط اصلی برای عضویت در تیم ما داشتن تخصص و بروز بودن و به روز ماندن اطلاعات اعضا است.
اگر با ضرورت دیجیتال مارکتینگ در آینده نزدیک آشنا باشید، متوجه میشوید که تعامل با مشتریان تا چه حد میتواند در مدیریت بازاریابی دیجیتال ارزشمند باشد.
امروز بازاریابی به روشهای مختلف ارتباط با مشتریان مانند بازدید از وب سایت، چک کردن ایمیل و … وابسته است.
برای درک بهتر شما، ۵ مورد در بازاریابی دیجیتال که شانس تعامل مشتری با برند را افزایش میدهد، معرفی میکنیم:
۱- دستگاههای دیجیتال
ارتباط مشتریان با شما از طریق اتصال مشتری به اینترنت با استفاده از دستگاه دیجیتال مانند تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر رومیزی، لپ تاپ و کنسولهای بازی و ..
در ادامه نیز مشاهدهی وبسایت، اپلیکشن یا تبلیغات مربوط به کسب و کار شما محقق میشود.
۲- پلتفرمهای دیجیتال
بیشتر تعامل مشتری با شما از طریق پلتفرمهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، فیس بوک، اینستاگرام، گوگل، یوتیوب، توییتر، لینکدین و … صورت میگیرد.
۳- رسانههای دیجیتال
رسانههای دیجیتال، با تبادل یا انتشار محتوا، فرآیند جذب مخاطب را برای شما انجام میدهد.
از این دسته میتوان به انجام تبلیغات، ارسال ایمیل و پیامک، انجام تبلیغات در موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی اشاره کرد.
۴- اطلاعات دیجیتال
اطلاعات مربوط به مخاطبانی است که با کسب و کار شما در تعامل هستند.
اطلاعات پروفایل، تحلیل آمار بازدید سایت، فعالیتهایی که هر فرد در سایت انجام داده و … در این دسته قرار میگیرند.
البته این اطلاعات به صورت محرمانه در اختیار صاحب کسب و کار قرار دارد.
۵- فناوری دیجیتال
توسط بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به اهداف بازاریابی در جهات گوناگون استفاده میشود.
همان طور که میدانید، دامنه خدمات و تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ به طور پیوسته در حال تغییر است.
در ادامه لیست خدمات دیجیتال مارکتینگ که توسط متخصص دیجیتال مارکتینگ برای رونق کسب و کار انجام میشود، بررسی میشود.
تبلیغات به ازای هر کلیک، دامنهی بسیار گستردهای دارد و یکی از انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود.
شما میتوانید برای بازاریابی کسب و کار خود این روش را امتحان نمایید.
در این تکنیک شما به ازای هر کاربری که تبلیغ شما را کلیک کند، مبلغی را پرداخت میکنید.
Google AdWords نمونه موفقی در این گروه محسوب است.
توضیح این که چطور افراد پیام بازاریابی شما را میبینند کمی پیچیده است.
هنگامی که بر اساس کلمات کلیدی، یک فضا در صفحهی نتیجه ی موتور جستجو به وجود آمد، پیام شما فورا به نمایش در میآید.
الگوریتمهایی که در اولویت بندی نمایش مد نظر قرار میگیرند، معمولا شامل موارد زیر است:
کیفیت آگهی تبلیغاتی
میزان مرتبط بودن با کلمات کلیدی
کیفیت صفحهی فرود
مبلغ پیشنهادی
تمامی تبلیغات کلیکی دارای یک یا چند هدف هستند که انتظار میرود کاربر پس از کلیک بر روی آگهی، آن را انجام دهد.
این اهداف میتواند بر حسب موضوع، از انجام خرید و یا ثبت نام در خبرنامه متفاوت باشد.تبلیغات در موتورهای جستجو گوگل، بینگ و یاهو به شما امکان میدهند، تبلیغات متنی را، در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) اجرا کنید.
این نوع تبلیغات، یکی از بهترین روشها برای جذب مشتریان بالقوه است؛
مشتریانی که به طور فعال محصول یا خدماتی مشابه آنچه شما ارایه میکنید، جستجو میکنند.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی، مشارکت فعال مخاطبان را میطلبد، از این رو به روشی محبوب برای جلب توجه مشتریان به کالا و خدمات شرکتها تبدیل شده است.
اکثر پلتفرم های شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و اسنپ چت به شما اجازه میدهند که در فضای سایت آنها به تبلیغ کسب و کار خود بپردازید.
همانند سئو، بازاریابی در شبکههای اجتماعی نیز کم هزینهتر سایر روشها است؛
البته به تلاش و صرف وقت بیشتری برای دستیابی به نتیجهی مورد نظر نیاز دارد.
بسیاری از کسب و کارها از شبکه های اجتماعی برای گفتگو با مخاطب استفاده کرده و در نهایت آنها را برای خرید کردن به وب سایت فروش شرکت راهنمایی میکنند.
به کارگیری شبکههای اجتماعی برای تبلیغات، یکی از بهترین و موثرترین راههای آگاهی دادن و جلب اعتماد در مخاطبانی است که در مورد فعالیت اقتصادی، محصولات و خدمات شما اطلاعی ندارند.
برای ارتقا فعالیت خود در شبکه های اجتماعی مقاله ساخت لینکدین را مطالعه کنید.
اگر نمی خواهید هزینهای برای تبلیغات کلیکی پرداخت کنید، بازاریابی از طریق محتوا، میتواند انتخاب مناسبی برای بیشتر دیده شدنتان باشد.
در این صورت لازم نیست به ازای هر یک کلیک مبلغی را پرداخت کنید؛
اما دستیابی به رتبهی بالا با استفاده از سئو نیازمند صرف تلاش و زمان بیشتری است.
در حقیقت هدف از این تکنیک، جذب مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوا است.
پس از این که محتوا در یک وب سایت درج شد، تبلیغات از طریق شبکههای اجتماعی، ایمیل و … شروع میشود.
شما میتوانید برای بهرهگیری از مزایای بازاریابی محتوایی، از ابزارهایی مانند: وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، دورههای آنلاین، اینفوگرافی، پادکست و وبینار استفاده کنید.
اگر این روش از بازاریابی را انتخاب کردید، عجله نکنید؛
برای نتیجه گرفتن از بازاریابی محتوایی باید به فروشندهای با حوصله تبدیل شوید.
در تایید اهمیت بازاریابی محتوا میتوان گفت:
۸۴ درصد از مشتریان انتظار دارند که شرکتها محتوای خوب و سرگرم کنندهای ارائه دهند.
۶۲ درصد از شرکتهایی که حداقل ۵۰۰۰ کارمند دارند، هر روز محتوا تولید میکنند.
۹۲ درصد از بازاریابان معتقدند که “محتوا” در شرکتها یک دارایی با ارزش به شمار میرود.
بهینه سازی موتور جستجو یا SEO، یکی ابزار دیجیتال مارگتینگ و پارامتر اصلی در بازاریابی محتوا است.
این مقوله به عنوان “هنر و دانش جذاب ساختن صفحات وب، برای موتورهای جستجو” تعریف میشود.
برای مثال، اگر شما از طریق جستجو در گوگل این مقاله را میخوانید، به لطف هنر سئو است.
این نوع بازاریابی یکی از قدیمیترین اشکال بازاریابی است.
ورود اینترنت به حوزهی فروش توانسته است که روح جدیدی به این نوع بازاریابی ببخشد.
در این روش اینفلوینسرها یا افرادی که در امر بازاریابی فعال هستند، محصولات/خدمات شرکت شما را تبلیغ میکنند؛
هنگامی که به واسطهی این تبلیغ، فروش انجام شود، شما مبلغی را به عنوان کارمزد به آنها پرداخت خواهید کرد.
بسیاری از شرکتهای معروف مانند آمازون نیز، دارای برنامههای بازاریابی وابسته هستند که ماهیانه میلیونها دلار به وب سایتهایی که محصولاتشان را میفروشند، پرداخت میکنند.
در حقیقت در این روش، شما به فردی که باعث افزایش فروش محصول یا خدمات شما میشود کمیسیون پرداخت میکنید.
بازاریابی از طریق ایمیل یکی از قدیمیترین خدمات بازاریابی دیجیتال است.
جالب است که بدانید این روش هنوز هم بازدهی قابل توجهی دارد؛
البته نباید آن را با ایمیلهای اسپم اشتباه گرفت.
بازاریابی از طریق ایمیل یکی از راههای ارتباط با مشتریان و دنبال کنندگان برند شماست.
شما میتوانید با مخاطبان خود در سایر شبکههای اجتماعی از طریق ایمیل در ارتباط باشید و مواردی مانند فروشهای ویژه، مطالب قابل توجه (اغلب بخشی از بازاریابی محتوا)، یا اطلاع رسانی یک رویداد خاص را از طریق ایمیل به آنها اعلام نمایید.ایمیلهایی که به این منظور ارسال میشود باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
متن و عنوان محتوا را بر اساس نام گیرنده تنظیم شده باشد.
به روشنی مشخص کند که هر فردی چه نوع ایمیلهایی را دریافت میکند.
امکان لغو اشتراک دریافت ایمیل، با یک گزینه کاملا در دسترس، مشخص شده باشد.
ایمیلهای تبلیغاتی و معاملاتی ادغام شده باشند.
تصور کنید صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، با این که تعداد کاربران بازدید کننده از وب سایت شما قابل توجه هستند اما حتی یک درخواست فروش نیز در وب سایت شما ثبت نمیشود.
در این حالت یکی دیگر از سرویسهای دیجیتال مارکتینگ میتواند با بهینه سازی نرخ تبدیل به شما کمک کند.
بهینه سازی نرخ تبدیل به تعداد افرادی که از میان کل مخاطبین وب سایت شما هدف مورد نظر یعنی خرید محصول یا خدمات را انجام میدهند اشاره دارد.
در اکثر مواقع، کسب و کارها از بهینه سازی نرخ تبدیل برای تغییر ترافیک وب سایت خود (راهنمایی، گفتگو، تماس، فروش و …) استفاده میکنند.
در این صورت بازدید کنندههای بیشتری به مشتریان شما تبدیل میشوند.
یوتیوب، دومین موتور جستجو پر بازدید بعد از گوگل است.
بسیاری از افراد قبل از این که نسبت به خرید محصولی اقدام کنند حتما برای تصمیم گیری به سراغ ویدیوهای یوتیوب میروند.
آنها از نقدها و نظرات دیگر کاربران مطلع میشوند و محصولات و پیشنهادات مشابه را بررسی میکنند.
فیس بوک، اینستاگرام و تیکتاک هم از برنامههای موفق در بازاریابی دیجیتال محسوب میشوند.
شما میتوانید با ادغام بازاریابی ویدیویی، سئو و بازاریابی محتوا در کنار استفاده از شبکه های اجتماعی به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کنید.
این نوع از خدمات دیجیتال مارکتینگ تعامل و ارتباط بیشتری با مخاطب دارد؛
به همین دلیل آن را بازاریابی پوشیده نیز مینامند.
در این حالت اطلاعات و محتوای مناسبی به مخاطب ارایه میشود.
همچنین تلاش بر این است که مخاطب احساس نکند وارد یک نوع چرخه بازاریابی شده است.
این نوع بازاریابی در پاسخ به واکنش منفی مخاطبان امروزی نسبت به تبلیغات طراحی شده است.
احساس ناخوشایند مخاطبان نیز نسبت به اینکه سازندهی آگهی به دلیل پولی که بابت تبلیغ دریافت کرده است، آن را توصیه میکند، کمتر میشود.
در این شیوه از بازاریابی، ارایهی اطلاعات جالب توجه و سرگرم کننده، جنبه تبلیغاتی آن را برای مخاطبان کاهش میدهد.
در فضای دیجیتال مارکتینگ، بر خلاف بازاریابی سنتی، ارتباط رو در رو با مخاطب وجود ندارد. به همین دلیل استفاده از تکنیکهایی برای جذب و ترغیب مخاطب و همراه کردن آنها با اهداف برند، ضروری است.
شناسایی مشتریان هدف ، اطلاع از امکانات در دسترس آنها و انجام مطالعه بر روی تعرفه خدمات دیجیتال مارکتینگ از اولین گامهایی است که شما بایستی به عنوان صاحب بیزینس، برای ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ بردارید. پس از آن با انتخاب بهترین گزینه و رعایت کلیه اصول به موفقیت تجاری دست پیدا کنید.
آموزش و افزایش اطلاعات و یا استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ که توسط متخصصین این امر ارایه میشود میتواند مسیر راه را برای شما هموارتر نماید.
ما بیشتر از تعقیب پول برای شروع و تعقیب پیشرفت تلاش می کند.